۰۶
بهمن

الیاف بتن چیست

 الیاف بتن چیست ؟ | الیاف پلیمری بتن | الیاف فورتا | روشهای تولید الیاف پلیمری | الیاف پلی اتیلن

الیاف بتن چیست ؟ بتن از سه عنصر اصلى شن و ماسه و سیمان تشکیل شده است ونقش الیاف تقویتی بتن که در آن شن و ماسه طی فرآیند هیدراتاسیون سیمان وپس از تکمیل یک واکنش توسط سیمان به یکدیگر چسبانده میشوند ، بسیار حائز اهمیت است.

از الیاف بتن جهت اتصال بیشتر اجزای تشکیل دهنده بتن و جلوگیری از رشد ترک ها و به حداکثر رساندن قدرت جذب انرژی ، بابکارگیری خاصیت درگیری اجزا باسطوح داخلی بیشتر در بتن استفاده میشود.بدین ترتیب استفاده از الیاف در بتن یا ملات ، مزایایی همچون : افزایش مقاومت بتن ، کاهش ترک خوردگی ها درعمق و سطح بتن ، افزایش انعطاف پذیری بتن و قدرت جذب انرژی تحت اثر بارهای ضربه‌ای ، موج‌های انفجاری ، وضعیت‌ تنش های پیچیده  و مانند آنرا به همراه خواهد داشت.

انواع الیاف پلیمری بتن

انواع الیاف پلیمری ، الیاف پلی اتیلن و الیاف فورتا باتوجه به روشهای تولید الیاف پلیمری بتن درپایه ها ، ساختار و شکل های مختلف طراحی شده و بر حسب مورد استفاده و نیاز پروژه قابل استفاده میباشند.( ادامه درباره الیاف بتن چیست ؟ )

انواع الیاف مورد استفاده در بتن شامل الیاف فلزی بتن ، انواع الیاف ماکروسنتتیک بتن ، الیاف پلی پروپیلن pp ، الیاف شیشه در بتن ، الیاف پلاستیک بتن ، الیاف فورتا در بتن ، الیاف پلی اتیلن و … در کاربرد های مختلف مورد استفاده قرارمیگیرند.

کاربرد الیاف مصنوعی در ساخت بتن های توانمند ، مسلح نمودن بتن انواع کفسازی صنعتی و تقویت مقاطع بتنی و تولید قطعات و اجزاء پیش ساخته از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.

کاربرد الیاف پلیمری بتن

استفاده از الیاف در بتن با توزیع یکنواخت و تصادفی علاوه بر افزایش مقاومت ویژه بتن و حصول اطمینان از مقاوم سازی بتن در انواع سازه های بتنی می تواند تاحدود زیادی از هزینه های جاری و سنتی بکاهد و در بهینه نمودن قیمت و مدیریت هزینه های پروژه موثر افتد. بکارگیری انواع الیاف پلیمری بتن فورتا و ماکرو سینتتیک درکنار استفاده از اختلاط مناسب انواع الیاف بایکدیگر بعنوان الیاف جایگزین میلگرد در بتن این امکان را فراهم می آورد تا درموارد مشخص امکان جایگزینی آرماتور حرارتی با الیاف ویا کاستن از میزان مصرف آرماتور در بتن فراهم شود  وبا جایگزین نمودن بتن الیافی ، سازه بتنی بسیار مقاوم و کم وزن ایجاد نمود که در نهایت به افزایش ضریب اطمینان سازه بتنی و مقاوم سازی بتن منجر خواهدشد.

اجرای بتن الیافی

ازدیگر مزایای استفاده از الیاف بتن با توجه به ماهیت نحوه اجرای الیاف در بتن بالا بردن سرعت اجرای مراحل مختلف پروژه  و نیز کاهش نیروی انسانی لازم بوده و به این ترتیب صرفه جویی در زمان اجرای بتن الیافی علاوه بر کاهش هزینه ها از دیگر مزایای استفاده از الیاف در بتن به شمار می آید.( ادامه درباره الیاف بتن چیست ؟ )

یکی دیگر از موارد کاربرد الیاف در بتن استفاده از بتن الیافی در انواع کف سازی بتنی و کفسازی صنعتی میباشد. که با بکارگیری الیاف تقویت کننده بتن بعنوان  الیاف کف سازی افزایش مقاومت فشاری ، کششی و سایشی بتن و امکان بالابردن  دوام و طول عمر کف بتنی برحسب کاربرد مورد نظر فراهم میگردد. استفاده از الیاف بتن کفسازی بسته به مورد کاربرد و مشخصات پروژه میتواند نسبتی از اختلاط الیاف پلیمری بتن باشد.

مزایای استفاده از الیاف بتن

  • افزایش مقاومت کششی و خمشی و برشی بتن به سبب استفاده از الیاف پلیمری در بتن
  • حذف میلگرد و آرماتور حرارتی در بتن و جایگزین نمودن الیاف بتن مناسب بعنوان مثال الیاف فولادی بتن یا الیاف پلیمری بتن و الیاف پلیمری فورتا
  • توزیع  یکپارچه الیاف بتن در سازه بتنی و تحمل فشارهای مقطعی و سراسری در کل  بتن
  • بالابردن عمربتن و جلوگیری از خستگی بتن و ایجاد مقاومت های ویژه بسیار بالا ،کاهش وزن سازه و افزایش ضریب مقاومت بتن در مباحث مقاوم سازی بتن در سیکل های متناوب برودتی و حرارتی جلوگیری از حمله سولفات ها و مواد مخرب بتن
  • امکان کاهش هزینه های ناشی از تهیه و اجرای آرماتور
  • روش اجرای بتن الیافی و مراحل اجرای بتن الیافی باسرعت بالا و نیروی انسانی کم منجربه صرفه جویی در هزینه اقتصادی و زمان اجرای پروژه میگردد.

جهت اطلاع از قیمت فروش الیاف پلیمری بتن و ثبت سفارش خرید الیاف پلیمری فورتا با واحد فنی فروش کیمیکس تماس حاصل فرمایید.